dinsdag 9 januari 2007

Herinneringen van de Godfather


Een paar weken geleden geleden nam onze pa een nieuwe computer in gebruik. Bij het overbrengen van de gegevens zei hij me dat hij aan zijn "Memories" aan het werken was. Die bestanden mochten zeker niet verloren gaan. Toen de gegevens op de nieuwe pc stonden bleek dat ze niet meer konden geopend worden in de nieuwe versie van Word. Paniek... We hebben ze dan wel kunnen converteren naar pdf-formaat en het probleem was opgelost. Ik heb de "Memories" niet gelezen maar wel aan pa gevraagd of hij bij wijze van "teaser" niet eens een voorpublicatie kon doen op deze blog. Bij deze:


Pa:
"Gezien ik geboren ben op 24 november 1932 is het in dit decennium dat ik mijn verste herinneringen zal moeten gaan uitgraven. Ik weet nog dat ons huis op de Tiense steenweg stond (het staat er heden nog), een oud huis met in het midden van de voorgevel een grote poort met rondeboog van boven.Er was één verdiep . Het was zo ingericht dat er ruimte was voor drie huishoudens.Op het gelijkvloers had je links van de poort het bureau van de rijkswacht. De 2e plaats achter het bureau daar woonden wij. In het midden achter de poort was een brede gang, achter het huis waren ooit paardenstallen geweest. Dus moest de gang breed genoeg zijn om met paard en kar erdoorheen te kunnen. Rechts van de poort woonde de brigade-commandant:de chef MEES. Een vriendelijke maar strenge chef naar het schijnt.Hij had een heel kaal hoofd. De plaats daarachter sliep hij en zijn vrouw.Ze waren kinderloos,maar kregen begin de veertigerjaren toch nog een kind, een meisje Annie genaamd. Boven op het verdiep waren onze slaapkamers, twee in het totaal en woonde de derde gendarm Mr en madam DELERUE, Hij had daar met zijn kroost een woonkamer en een slaapkamer. Zij hadden toen 2 kinderen:Daniel en Maria.Van Maria was onze pa peter.Na het doopsel zijn ze met de baby opschok gegaan en met een stuk in hun voeten thuisgekomen."

2 opmerkingen:

Marc Ogiers zei

Er is eens Daniel bij ons op bezoek geweest. Hij arriveerde met zijn mobiletje ('t is ne zware ze). Het was een beetje een "kwetsbare" figuur, toen rond de veertig, vijfenveertig. Nooit getrouwd geweest...Meer herinner ik me niet over hem.
Is dat deze Daniël?

Anoniem zei

Het was inderdaad diene Daniel die bij ons eens op bezoek is geweest. Hij geraakte maar niet aan het afscheid nemen.
Groetjes,
ma en pa