zaterdag 24 februari 2007

Mattheus-passie, optredens



Normaal worden de repetities geleid door Bart Naessens, die de artistieke leiding heeft over het koor, en beslist wat er gezongen wordt en hoe. Gisteren was er repetitie voor de Mattheus-passie olv Patrick Peire, de dirigent van het concert in Gent op 1 april. Niet van de minste die man, onlangs nog gelauwerd met een belangrijke cultuurprijs. Die begeestering, die erudutie, het is een eer om te mogen samenwerken met zo iemand.

Op 25 maart wordt de passie gezongen in Hulst, Zeeuws-Vlaanderen, in de Heilige Wilibrordusbasiliek, om 14 uur. Hier ga ik zeker bijzijn. Wat niet kan gezegd worden van het optreden in Gent, ik riskeer een huwelijkscrisis als ik daar wil aan meedoen om dat we op die datum al afspraken hadden waaraan ik me volgens mijn Huguette niet zomaar kan onttrekken.

De repetities zijn een belevenis op zich. Als je spreekt met koorleden die dit stuk al jaren zingen kunnen ze je vertellen dat het begrip en de liefde voor deze muziek er alleen maar dieper op worden, jaar na jaar. Als dat geen ware liefde is...

b.t.w. de foto van de zingende engelen is een stukje geknipt uit het Lam Gods.

Geen opmerkingen: