"Aangezien er weer zoveel leuks te krijgen valt tegenwoordig en ik mijn geld op heb gedaan aan (eindelijk!) een reis naar Stockholm in februari, presenteer ik u gaarne met popelend ongeduld mijn verlanglijst (oftewel lijst 1)! Bovendien ben ik er het afgelopen jaar eindelijk uitgeraakt wat voor mij nummers zijn die men ‘tijdloos’ noemt. Niet zo simpel.. Ten eerste omdat ik nog niet zooo oud ben en bijgevolg een minder juiste notie heb van het begrip tijdloos, en ten tweede omdat mijn muzieksmaak zelf nogal ‘tijdstiploos’ is. Na veel overpeinzing is er dan toch een (voorlopige) tijdloze lijst tot stand gekomen (oftewel lijst 2)! Een nummering heb ik achterwege gelaten, I just can’t figure it out..
LIJST 1
- een reisgids van Stockholm
- de DVD-uitgave van ‘Heima’ (Sigur Ros)
- een boek: “The Golden Compass” van Pullman of “Minima Moralia” van Adorno (allebei in het Engels)
- alles van het winkeltje “Tante JoJo” (Leuven, Stasstraat) will do
- een schattig theepotje
- nieuw halsbandje met belletje voor Berlioz
- Zweeds zakwoordenboekje
- Warme pyjama
- Een verrassing!
LIJST 2
The End – The Doors
Hallelujah – Jeff Buckley
Wish you were here – Pink Floyd
Vicarious – Tool
White Rabbit – Jefferson Airplane (hilarisch op de achtergrond in Fear and Loathing.., Special thanks to Lewis Carroll)
The Chain – Fleetwood Mac
Fell off the Floor Man - dEUS
God Only Knows – the Beach Boys
Revolution – the Beatles
Killing an Arab – The Cure
All Along the Watchtower – Jimi Hendrix
The Muffin Man – Frank Zappa
No Quarter – Led Zeppelin
Out of Time Man – Mano Negra
Your Hand in Mine – Explosions in the Sky (in bepaalde milieus wèl erg populair!)
Go – Pearl Jam (maar eigenlijk gewoon de stem van Eddie Vedder)
Paranoid Android – Radiohead
Paint it Black – the Rolling Stones
Sea, Sex and Sun – Serge Gainsbourg
I am Human – The Smiths
doei!"
LIJST 1
- een reisgids van Stockholm
- de DVD-uitgave van ‘Heima’ (Sigur Ros)
- een boek: “The Golden Compass” van Pullman of “Minima Moralia” van Adorno (allebei in het Engels)
- alles van het winkeltje “Tante JoJo” (Leuven, Stasstraat) will do
- een schattig theepotje
- nieuw halsbandje met belletje voor Berlioz
- Zweeds zakwoordenboekje
- Warme pyjama
- Een verrassing!
LIJST 2
The End – The Doors
Hallelujah – Jeff Buckley
Wish you were here – Pink Floyd
Vicarious – Tool
White Rabbit – Jefferson Airplane (hilarisch op de achtergrond in Fear and Loathing.., Special thanks to Lewis Carroll)
The Chain – Fleetwood Mac
Fell off the Floor Man - dEUS
God Only Knows – the Beach Boys
Revolution – the Beatles
Killing an Arab – The Cure
All Along the Watchtower – Jimi Hendrix
The Muffin Man – Frank Zappa
No Quarter – Led Zeppelin
Out of Time Man – Mano Negra
Your Hand in Mine – Explosions in the Sky (in bepaalde milieus wèl erg populair!)
Go – Pearl Jam (maar eigenlijk gewoon de stem van Eddie Vedder)
Paranoid Android – Radiohead
Paint it Black – the Rolling Stones
Sea, Sex and Sun – Serge Gainsbourg
I am Human – The Smiths
doei!"
Katrien.
10 opmerkingen:
De schrijfsels van Katrien verraden een grote liefde voor het Woord. Ik bied haar bij deze een vaste column aan op onze blog, m.a.w. meer van dat.
btw, in welke zin kan een muzieksmaak "tijdstiploos" zijn. Uitleg aub.
Goh, "tijdstiploos" is misschien wat ongelukkig uitgedrukt. Wat ik probeer te zeggen is dat ik me wat betreft muziek soms geen kind van mijn tijd voel. Niet dat er in de hedendaagse muziekscene geen intrigerende dingen worden geproduceerd (Beirut, Battles en dAAU zeker 'ns checken mocht je hen nog niet kennen), maar soms word ik gewoon een gemis gewaar, een tekort aan nieuwe impulsen, en dan ga ik maar grasduinen in muziek uit het verleden. Ik blijk wel vaak op zoek te gaan naar nieuwe vormen van gelaagdheid als fusie van uitdrukkingsvormen. Denk maar aan "the End" van the Doors, waarin Morrisson zijn poëtische identiteit benadrukt door de tekst op 'n monotone manier op te zeggen, waardoor het bevreemdend en transgressief effect van het nummer kracht wordt bijgezet.
Genoeg gewauwel, back to the books.
Tot later! Katrien
Nou!
jim morrison was wel nen dichter ja, en kon schrijven, maar hij was ook een junkie en een agressieveling die zijn lieven sloeg enzo...
Hansie heeft wel een beetje een punt...
Hans heeft gesproken...
Of Morrison zijn vrouwen en/of minnaressen ooit geslagen heeft weet ik eigenlijk niet. Het zou kunnen, natuurlijk. Wat ik wel weet is dat hij absoluut niet monogaam was, en op die manier als vrouwonterend kan bestempeld worden. De mannen van Led Zeppelin en schrijver Ernest Hemingway worden ook al eens vrouwenhaters genoemd. De vraag is dan in welke mate je die (al dan niet accurate) gegevens een rol laat spelen in je belevenis van hun kunst. Ga je een werk/stuk/nummer.. als object lezen/beluisteren of ga je externe informatie laten meespelen? Als je een kortverhaal van Hemingway leest, kan het een meerwaarde zijn voor je interpretatie om te weten wie hij was en waar hij voor stond.
Ik probeer “artefacten” eerst als louter objecten te zien. Ik denk dat dat je oordeel scherper maakt. Ik vind het ook altijd belachelijk wanneer mensen een liedje niet goed vinden ‘omdat het commercieel is’. Een goed nummer is een goed nummer. En hoe dat tot stand is gekomen en wie de personen erachter zijn, staat op de tweede plaats. Amy Winehouse is trouwens ook een junk. So what?
Meningen? Ik vind dit wel interessant : )!
Katrien
In het geval van Jim Morrison vind ik wel dat hij een grote egotripper was die de anderen alleen maar gebruikte in de mate dat ze een rol konden spelen in zijn trip. Je hebt gelijk dat dat geen rol mag spelen in de beoordeling of iemand al dan niet Kunst maakte. Picasso was ook maar een monster op menselijk vlak, maar wel de grootste kunstenaar van de 20ste eeuw. De geschiedenis zal wel oordelen en ik denk dat in Morrisons geval het junkaspect wel de bovenhand haalt. De grote dichter die hij wou zijn is hij uiteindelijk toch niet geworden. Hij maakte alleszins geen aanspraak op een litteratuurprijs zoals bijvoorbeeld Dylan, die toch regelmatig vernoemd wordt als kandidaat Nobelprijswinnaar, al speelt het feit dat hij nog leeft daar misschien ook wel in mee. Nee, Morrison wou vooral shockeren en dat blijkt ook uit dat nummer "The End" waarin hij een deur inbeukt die al sinds Freud wagenwijd openstond namelijk het willen neuken met zijn moeder en zijn vader vermoorden. Geeuw, zeg ik dan toch. Is dit grensverleggend? Nu, het feit dat jij er nog naar luistert wil toch zeggen dat het muziek is die langer dan een generatie meegaat en dus toch nog relevantie bezit en niet alleen maar een leuk deuntje.
Om het in gewone mensentaal te zeggen...Zolang een nummer u een goed gevoel geeft, als ge er kriebels in uw maag van krijgt, als ge zegt...waaaw wa een nummer, valt er over gerne en smaak ni te discuteren, da kan disco zijn, folk, new wave, techno, vlaamse schlagers, oldies, deadmetal... en noem maar op, zolang muziek u raakt, ist ok, jim morrison, curt cobain, en vele andere, worden zeker nog steeds door heel veel fans beluisterd, maar de meeste fans, luisteren dan ook alleen naar "de muziek", en ni naar "de woorden", vind da zelf ook erg da mannen als "kurt cobain" en "den jim" door sommige aanbeden worden als goden, maar de heb je in elke generatie muziek, en zal je altijd blijven hebben,
H.
P.S: en toch waren den jim en de kurt junkies!! so wath....
Een reactie posten