woensdag 22 augustus 2007

Memories, aflevering 10


Terug naar het burgerleven
Na de dienstplicht kon ik terug naar mijn vorige werkgever, naar de tekenschool en mijn jaren afmaken in de schildersschool in Leuven.
In oktober 1956 verhuisden we van Groot Overlaar naar Tienen naar de Beauduinstraat. Pa startte er een naaimachinewinkel. Hoe hij hiertoe besloot? Sinds enkele tijd vergezelde hij een verkoper van naaimachines uit Tienen om naaimachienen aan te prijzen bij toekomstige klanten. Hierdoor kreeg hij de microbe te pakken. Hij verkocht bekende merken zoals ANKER, ELNA en DURKOPP. Het was een gezellig klein winkeltje. We hadden het in een mooi lila kleurtje geschilderd. Buiten maakte ik uithangborden met steeds aangepaste reclame’s. We verkochten toch tal van machienen en ondertussen was er nog het breimachien bijgekomen, de “PASSAP”. Demonstratie’s hiervan werden gegeven door mijn schoonzuster Helène. Ik mocht mee leveringen gaan doen want pa had ondertussen ook zich een bestelwagentje aangeschaft. Het was een soort break maar zonder ruiten van achter, van het merk “Vanguard”.

Door de verhuis naar Tienen kwam ik ook voor mijn werk bij patroons van de stad terecht.

In 1957 werd ik opgeroepen voor een kampperiode van 14 dagen in Lombardzijde. Die werd evenwel afgeblazen door het uitbreken van de Aziatische griep


1956. We noteren het huwelijk van onze Jef met Georgette Trekels uit Kersbeek Miskom.
Georgette werkte op dit ogenblik Bij Dr. Vanuffel in Tienen. Daar kon het jonge koppel zijn intrek nemen en nog wel gratis. Georgette deed er het werk, terwijl onze Jef verder voor zijn patron Masuy werkte.
Groeten van Pa

Geen opmerkingen: