donderdag 19 juni 2008

Vrouwen en gorilla's


Ik zie vaak vrouwen "van hier" die wegens een huwelijk met een moslim, enkel nog gesluierd in het openbaar verschijnen. Als je zo iemand ziet evolueren van gewone burger in jeans of jurk tot verpakte moslima voel je zo een reactie van weerzin opborrelen. Een niet zo fraaie, bezitterige reactie. Onbegrip. Hoe kan iemand die in een situatie zit van vrijheid van denken en doen er voor kiezen zichzelf een keurslijf op te leggen. Voor een man...

Mijn reactie is nogal primitief, als je er goed over nadenkt. Het gaat over vrouwtjes van mijn "pack" die overlopen naar een andere pack en hun gedrag hieraan aanpassen. Mijn reactie is er een van een simpele gorilla.

Als je er goed over nadenkt - en dat doe ik, zelfs twee keer achtereen, daar - zijn vrouwen eigenlijk ongelooflijk soepel. Ze doen alle moeite om hun partner een goed gevoel te geven. Daar hebben ze veel voor over, tot zelfs hun identiteit. Misschien waren Michelle Martin of Monique Olivier bij iemand anders wel hardwerkende huisvrouwen geweest die braaf voor de kindjes zorgen in plaats van ze om te brengen.

Mijn Huguette gaat in deze denktrant nog een stapje verder en hangt de volgende stelling aan: "Men are the head of the family, women are the neck. Wherever the neck turns, the head follows."

1 opmerking:

Anoniem zei

Oh. Huguette zegt dat zo mooi. Echt om in een kadertje te hangen. En jouw redenering bewaar ik in mijn hoofd.