woensdag 9 april 2008

Bonneke, zo mooi


Ode aan ons Ma,
Ze was de dochter van Joseph De Bruyne en Paulina Berghmans..
Heel vroeg moest ze haar studies aan de normaalschool onderbreken wegens het ontvallen van haar moeder.
Ze huwde met pa te Ukkel op 21-10-1925.
Hun achtereenvolgende verblijfplaatsen waren:
Bij hun huwelijk: Steenweg op Allsemberg 983 te Brussel
Roger de Frienberghestraat,72 te Vilvoorde.
Thiensesteenweg 1 03 1929 te St Joris Winge
Glabbeeksesteenweg 4 te St Joris Winge
Groot Overlaar 43 en 16te Hoegaarden.
Victor Bauduinstraat 17 te Tienen.
Op 30 october is het precies 38 jaar geleden dat ons ma heeft verlaten.
Laat ons hier even bij stilstaan, en haar gedenken.

Ons moeder was een ijverige ,zachte vrouw waarvoor alleen haar kroost telde. Onafgebroken was ze druk in de weer in goede en slechte momenten. Ik zie haar nog voor de wastobbe,de was en het linnengoed, op een plank schurend na op het vuur afgekookt te zijn in een grote marmiet.
Daarna, na het spoelen met blauwsel poeder werd het linnen te bleken gelegd op de bleek (dit was het gras). Na droging volgde de strijk. Met de totale bezigheid was ze toch wel de hele week zoetjes.
Het herstelwerk: Ons ma was een heel bedreven naaister. Met haar metde voet aangedreven oude Singer naaiamachiene kon ze wonderen verrichten. Ze bezat het talent om van enkele lappen stof,voor ons een broekje of bloesje aan elkaar te toveren. Breien met de breinaalden was ook een favoriete bezigheid van haar. Pullovers, sokken, wintermutsen tot over ons oren (ze noemde ze “Passe-montagnes”, ons ma was immers van het Brusselse afkomstig, geboren te Anderlecht).
‘s Winters, tijdens de barre wintermaanden zaten we in een kring rond de leuvense stoof geschaard bij het getemperde licht van de gloeiende stoofpot. Dan vertelde ze verhaaltjes of ze las voor uit een of ander boek.
Voor ons was het meer dan kermis bij wafelenbak. Met een ouderwets wafelijzer bovenop de stoofpot: "FEEST!"
Ons ma kon heel goed zingen. Liedjes van ‘t begin der jaren 1900 kende ze nog heel goed van buiten. Ze hield ook veel van poezie. Gezelles gedichten, ze kende er heel wat.
Ze volgde ons heel goed op school. "Eerst de lessen, het huiswerk en dan pas spelen!", dat was de wet...
We bewaren heel wat goede herinneringen aan ons ma. Als er geschillen waren was ze er steeds om de brokken te lijmen. En om alles weer in goeie banen te leiden. Ik kan me niet herinneren dat ze met ook maar iemand problemen heeft gekend of zelfs maar één kwaad woord over iemand repte.
Ze was ook heel liefdevol voor haar kleinkinderen. Ze heeft er toch nog vier gekend.
Afscheid van een liefdevolle moeder.
Afscheid nemen van een beminde doet altijd erg veel pijn.
Op 30 october 1969 gebeurde het onverwachtte. Omstreeks 2 uur ’s morgen rinkelde de telefoon. Ma werd weggevoerd naar het ziekenhuis. Bange uren afwachten. Omstreeks 6 uur overleed ma ....
Ze liet een onvoorstelbare leemte na. Soms droom ik nog van die keuken met die lege stoel, haar stoel.............
groeten,
Pa.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

't Was toch wel een mooi menske nietwaar ons Bonneke . In al haar eenvoud straalt ze .
Dank U Marc,

Opa,

harry zei

beste nonkel jos

ik heb met veel plezier het verhaal van den bompa en meter gorgina gelezen , bedankt voor al uw verhaaltjes die ik met veel plezier lees , ik zal den bompa nooit vergeten ,mijn meter herinnner ik me minder omdat ik toen nog te klein was
doe er nog maar veel verhaaltjes erbij ; groetjes neef harry

Marc Ogiers zei

nog een verhaaltje over uw moeder pa?

Anoniem zei

Hoi daar!
het was een zalig verhaaltje,kreeg zo een glimlachje op men gelaat...
Ik heb ongelooflijk veel spijt dat ik ze nooit gekend heb...
Ik zou ze wel beter willen leren kennen...Kennen jullie nog zo verhaaltjes?
Tanja van Jef